Billedserie: Første tur med Max – Bornholms snørklede og hyggelige hurtigfærge
Besætningen havde sat flag op og bød på gratis kaffe og rundstykker i anledning af den første overfart med Max. Foto: Jakob Nørmark

13. APR 2019 • 09:55 • AF JAKOB NØRMARK

Billedserie: Første tur med Max – Bornholms snørklede og hyggelige hurtigfærge

Lørdag klokken 8.30 sejlede Bornholms nye færge Max sin første tur fra Rønne til Ystad. Passagererne blev budt på gratis kaffe og rundstykker for at markere dagen.

- Det er i dag en festdag, da det er første dag for Max i Østersøen, sagde kaptajn Kasper Sonne i sin velkomst til passagererne.

- Besætningen har knoklet de seneste dage. Jeg håber, I befinder jer godt om bord og vil nyde denne første tur til Ystad.

Max, der blev færdigbygget i 1998, har langt det meste af sin tid sejlet på Kattegat, hvor den er gået under navnet Max Mols. Nu hvor den 21-årige færge er flyttet hjemmefra, har den opgivet ”efternavnet”.

Inden flytningen mod øst er færgen blevet moderniseret. Max er blevet udstyret med nye sæder, gulve og skotter.

- Alt indvendigt er blevet lavet om, fortæller teamleder Peter Rohrberg, som mener, at passagererne på Max vil få en anden oplevelse

- Når man kommer op her, er det noget helt andet. Alle siger, når de kommer om bord: ”Ej, hvor er det hyggeligt.” Jeg tror, det bliver en færge, som bornholmerne bliver rigtig glade for, siger Peter Rohrberg.

Max har plads til 900 passagerer og er en noget mindre færge end Express 1, som fortsat er den primære færge på Rønne-Ystad-ruten. Max sættes ind, når der er brug for at øge kapaciteten som nu i påskeferien.

Færgen har to niveauer med cafeteria både øverst og nederst og en butik, der er dobbelt så stor som på Express 1. Siddearealerne er ikke så store som på Express 1, og de mange trapper gør færgen mere snørklet og intim.

Snørklet bildæk
Men den største forskel finder man på det kompakte bildæk, der med sine snoede afsnit mellem etagerne minder om en mørk labyrint. Bilisterne skal vænne sig til at lægge godt mærke til, hvor de parkerer.

Første sejlads var rolig, og Max nåede til Ystad hurtigere end planlagt. Eneste skønhedsplet var, at landgangen i Ystad ikke kunne komme på plads, så de gående passagerer måtte forlade færgen via vogndækket. Landgangen skal flyttes op og ned mellem hver afgang, fordi Max' landgangsdør er placeret lavere end på Express 1.

Sæderne på jomfrusejladsen var halvfyldte, men der bliver mere tryk på retursejladsen, hvor alle pladser på bildækket er udsolgt.

Se billederne fra første tur med Max herunder.












































SENESTE NYHEDER

25. JUN 2019 • 21:41
Købmand med overskud
25. JUN 2019 • 20:03 FOR ABONNENTER
Ombygning til madskole er nu i gang
25. JUN 2019 • 19:42 FOR ABONNENTER
Uden Aarsballe var Chris aldrig blevet den største
25. JUN 2019 • 18:17 FOR ABONNENTER
Selvtilliden har fået et kæmpeboost
25. JUN 2019 • 17:27
100.000 kr. cyklet ind
25. JUN 2019 • 16:52
Tøjslange på 286 meter
25. JUN 2019 • 16:19
Nu takker direktøren af
25. JUN 2019 • 16:10 FOR ABONNENTER
Stagerne passede ikke længere ind

MEST LÆSTE BORNHOLM

25. JUN 2019 • 16:19
Nu takker direktøren af

Mest læste