SF'er: Passagererne er de virkelige eksperter
Foto: Jens-Erik Larsen

14. DEC 2018 • 14:18DEBAT • AF KARSTEN HØNGE

SF'er: Passagererne er de virkelige eksperter

SYNSPUNKT
Bliver man søsyg af at sejle til Bornholm med den nye færge, Express 1? Ja, det er jo ikke atomfysik, vi har til debat.

Alligevel virker Transportminister Ole Birk Olesen og resten af forligskredsen rådvilde og passive. De vil finde et ekspertfirma, som kan undersøge, beregne og aflægge rapport.

Jeg har foreslået ministeren og de andre partier en noget mere lavpraktisk og snusfornuftig løsning, nemlig at spørge virkelighedens eksperter. Altså passagerne. Hvor svært kan det være?

Antallet af mennesker, som bliver søsyge, er nemlig afgørende for, om Molslinjen skal gribe til handling og levere den behagelige overfart, som de får betaling for. Skibet skal sejle stabilt, måske påmonteret en t-foil, eller rederiet skal erstatte det med et andet og mere sødygtigt fartøj.

Den konkrete tekniske løsning vil jeg ikke blande mig i, så længe rederiet overholder kontrakten, som betyder at maksimalt 10 procent bliver søsyge af overfarten. Derfor er det afgørende, hvorvidt denne grænse overskrides.

Gad vide, om et nok så fint ekspertfirma overhovedet teoretisk kan beregne den slags? Jeg tvivler. Til gengæld er jeg sikker på, at passagererne udmærket ved, om de har været syge under sejladsen.

Mit konkrete forslag er derfor, at ministeriet indkøber en kasse farvestrålende veste og udarbejder to spørgeskemaer. Derefter sendes små hold af samvittighedsfulde interviewere i veste af sted mod Bornholm.

Ombord kan de derefter bruge det ene skema med spørgsmål til passagererne og det andet til de ansatte ombord. Skemaer og interviewhold kan sagtens være på plads, så de kan gå i aktion straks efter nytår.

Efter en måneds tid må der være indsamlet tilstrækkelig dokumentation. Hvis det viser sig, at over 10 procent blev søsyge, kan ministeren og partierne holde møde med Molslinjen i begyndelsen af februar. På det møde orker vi ikke søforklaringer, men kun en præcis tidsplan for hvornår og hvordan rederiet vil løse problemerne.

Hvis næsten ingen blev dårlige, sejler de bare videre.

Karsten Hønge (SF)
MF og transportordfører

SENESTE DEBAT

19. MAR 2019 • 16:20 FOR ABONNENTER
Debat: Povl Ankers sejlplan ved aflysninger er uacceptabel
18. MAR 2019 • 18:17 FOR ABONNENTER
Lad os gå forrest i kampen for en grønnere verden
15. MAR 2019 • 15:09 FOR ABONNENTER
Læser: Billigere billetter er ikke Molslinjens fortjeneste
14. MAR 2019 • 16:02 FOR ABONNENTER
Niels Plum: Vi betaler for en bedre motorvej
12. MAR 2019 • 19:01 FOR ABONNENTER
Debat: Flyt skøjtebanen til rådhuset
12. MAR 2019 • 14:47 FOR ABONNENTER
Debat: En ubekvem sandhed om jordens klima
10. MAR 2019 • 08:21 FOR ABONNENTER
Læser: Molslinjen mangler empati for passagererne
9. MAR 2019 • 08:00 FOR ABONNENTER
Molslinjens dårlige undskyldning
8. MAR 2019 • 15:00 FOR ABONNENTER
Måske er de ved at være lidt for dygtige
6. MAR 2019 • 13:55 FOR ABONNENTER
Debat: Naturfredningsforening siger ja til landvindmøller
5. MAR 2019 • 14:09 FOR ABONNENTER
Debat: Jess Persson, opgiv dit kandidatur
4. MAR 2019 • 18:55 FOR ABONNENTER
Debat: Skru ned for klima-panikken
28. FEB 2019 • 15:40 FOR ABONNENTER
Sandheden om Molslinjen er ilde hørt
28. FEB 2019 • 06:26 FOR ABONNENTER
Møllen fortjener en bog
27. FEB 2019 • 18:46 FOR ABONNENTER
Læser: Der er noget helt galt
26. FEB 2019 • 17:34 FOR ABONNENTER
Debat: Ens kommuneskatvil fjerne incitament
24. FEB 2019 • 19:02 FOR ABONNENTER
'Færgespecialister' har kronede dage
24. FEB 2019 • 17:22 FOR ABONNENTER
Kritikerne skal bankes på plads
24. FEB 2019 • 10:01 FOR ABONNENTER
1000 tak til Rema 1000
22. FEB 2019 • 06:31 FOR ABONNENTER
Flertal har afvist kæmpemøller

MEST LÆSTE DEBAT

19. MAR 2019 • 16:20 FOR ABONNENTER
Debat: Povl Ankers sejlplan ved aflysninger er uacceptabel
18. MAR 2019 • 18:17 FOR ABONNENTER
Lad os gå forrest i kampen for en grønnere verden

Mest læste