Ny aftale: Turisterne får fleksibilitet og bornholmerne får billigere billetter

1. DEC 2018 • 08:49 • AF MIE MØLBAK

Ny aftale: Turisterne får fleksibilitet og bornholmerne får billigere billetter

Turisterhvervet kan ånde lettet op, efter det nu har landet en ny aftale med Molslinjen. Den dynamiske billetstruktur hos Bornholms nye rederi har gjort det vanskeligt at sælge pakkerejser, men nu er Molslinjen kommet turisterhvervet i møde.

– Det er godt, at vi er kommet i mål med en aftale. Det har været en lang proces, der pludselig løsnede sig i sidste uge, siger direktør Jakob Lund fra Team Bornholm.

Aftalen er, at turisterhvervet nu får en fast pris på færgebilletter til pakkerejser. Derudover kan billetterne ændres uden gebyr inden for et bestemt tidsrum.

– Vi er glade for, at vi nu kan fortsætte det salg af pakkerejser, vi på Bornholm har haft i over 30 år, og som vi er sikre på er med til at skabe vækst. Hvis vi ikke kan sælge pakkerejser, kommer der færre turister til Bornholm. Det har vi bevist, og det har det bornholmske samfund ikke godt af, siger Jakob Lund.

Jacob Lund glæder sig også over, at den nye aftale kommer bornholmerne til gode.

Turisterhvervets nye faste priser ligger nemlig over Molslinjens faste gennemsnitspris på færgebilletter.

– Vi ville gerne betale mere for billetterne, hvis bare de var fleksible. Vores turister er nemlig ikke helt så prisfølsomme som for eksempel bornholmerne. Og hvis vi tager nogle dyre billetter, så sker der det, at der faktisk bliver flere billige billetter – både til os bornholmere, men også til de turister, der ikke vælger en pakkerejse, siger Jacob Lund, der vurderer, at priserne er konkurrencedygtige.

Direktøren mener dermed, at aftalen er god for hele Bornholm.

Pakkerejser i fare

Uden aftalen var problemet, at turisterhvervet ikke kunne markedsføre pakkerejserne til en fast pris. Den dynamiske billetstruktur betød, at hele pakken med transport og overnatning kunne stige i pris fra dag til dag, fordi færgebilletten blev dyrere.

Det var også et stort problem, at turisterne ikke kunne ændre rejsetider uden at betale ekstra. Vilkårene betød desuden at udbyderne fik betydeligt større administrationsomkostninger.

– Vi pillede simpelthen hele vores pakkerejsemodul væk kort efter 1. september, fordi det var helt umuligt at håndtere med det koncept, som Molslinjen tilbød os. I den periode har vi solgt mindre, end i samme periode sidste år, siger Jacob Lund.

Men nu er problemet altså løst, og der kan igen komme gang i salget af pakkerejser.

Han håber dog stadig at se forbedringer på andre punkter hos Molslinjen.

– Regulariteten er vores akkilleshæl. Og vi kan ikke holde til, at folk bliver dårlige på turen herover. Derfor håber vi, at der også på det område kan findes en fornuftig løsning. En løsning der kan gøre færgen stabil, siger Jakob Lund.

SENESTE NYHEDER

16. DEC 2018 • 16:58 FOR ABONNENTER
Pensionistforening er langt fra pensionsalder
16. DEC 2018 • 13:55
Rønne har fundet sin vikarpræst
16. DEC 2018 • 12:43 FOR ABONNENTER
Jul uden filter – men med filt
16. DEC 2018 • 12:34
Broen er sikker at passere
16. DEC 2018 • 09:11 FOR ABONNENTER
Langelinies lange historie

MEST LÆSTE BORNHOLM

15. DEC 2018 • 17:34 FOR ABONNENTER

Gudhjem Bus havde ikke æbleskiver nok

15. DEC 2018 • 17:11

Der er glat på vejene

15. DEC 2018 • 16:51 FOR ABONNENTER

Der var ikke plads til alle ved konkurssalg

Mest læste

15. DEC 2018 • 12:02 FOR ABONNENTER

Tre på stribe til Cort