Han var den første kaptajn på Express 1: Molslinjen mangler vigtig stabilisator
Foto: Berit Hvassum

9. NOV 2018 • 13:48 • AF MADS WESTERMANN / TOMMY KAAS

Han var den første kaptajn på Express 1: Molslinjen mangler vigtig stabilisator

Østersøens korte bølger burde være barnemad for en hurtigfærge som Molslinjens Express 1, men efter to måneders sejlads og 30 aflysninger tegner der sig et i stedet et billede af, at færgen har svært ved at stå distancen.

Passagerer beretter om ganske livlige overfarter mellem Rønne og Ystad selv ved rolige vindforhold, og det kan der være en ganske logisk forklaring på.

Express 1 har nemlig ikke længere sin såkaldte t-foil – et system, der skal stabilisere færgen i hård sø, og et system, som Bornholms tidligere hurtigfærge, Færgens Leonora Christina var udstyret med – monteret på sig.

Express 1 er født med stabilisatoren, men den er blevet afmonteret på et tidspunkt inden Molslinjen overtog færgen i 2012.

Kaptajn Nick Dunn, der var øverstkommanderede på Express 1's første tur fra Hobart på Tasmanien til Dover i England, da færgen i 2009 under navnet Norman Arrow blev leveret fra Incat-værftet til rederiet LD Lines, fortæller i fredagens udgave af Bornholms Tidende, at færgens passagerer uden stabilisator vil opleve, at skibets stævn bevæger sig meget mere op og ned i stedet for at skære gennem bølgerne.

Østersøens bølgetype burde være den optimale for den type fartøj, forklarer Nick Dunn.

– Hvis man har stabilisatoren monteret og aktiveret, vil den slags bølger ikke udgøre noget problem for Express 1, sådan som jeg kender fartøjet. Hvis man derimod ikke har stabilisatoren monteret, vil skibets bevægelser være meget livlige. Det vil bevæge sig meget op og ned i bølgerne, siger han

Han bekræfter dermed at Express 1, som Molslinjen hævder, er velegnet til sejlads i Østersøen, blot med den tilføjelse, at stabilisatoren bør være monteret og aktiveret i hårdt vejr.

Molslinjens direktør Carsten Jensen fortalte i forbindelse med et pressemøde i denne uge, at han ikke kendte noget til, at hurtigfærgen Express 1 skulle være født med en t-foil, og at denne nu skulle være blevet afmonteret.

SENESTE NYHEDER

16. DEC 2018 • 16:58 FOR ABONNENTER
Pensionistforening er langt fra pensionsalder
16. DEC 2018 • 13:55
Rønne har fundet sin vikarpræst
16. DEC 2018 • 12:43 FOR ABONNENTER
Jul uden filter – men med filt
16. DEC 2018 • 12:34
Broen er sikker at passere
16. DEC 2018 • 09:11 FOR ABONNENTER
Langelinies lange historie

MEST LÆSTE BORNHOLM

15. DEC 2018 • 17:34 FOR ABONNENTER

Gudhjem Bus havde ikke æbleskiver nok

15. DEC 2018 • 17:11

Der er glat på vejene

15. DEC 2018 • 16:51 FOR ABONNENTER

Der var ikke plads til alle ved konkurssalg

Mest læste

15. DEC 2018 • 12:02 FOR ABONNENTER

Tre på stribe til Cort